Parkbericht

20/09/2018
Door: Elien van Helden

Het ondernemerscollectief is een versterkend netwerk dat ondernemers en ondernemende buurtbewoners in en om het park met elkaar verbindt. Gevoed met input van professionals uit Noord inspireren en stimuleren we elkaar.

Maandelijks komen we bij elkaar voor uitwisseling, inspiratie en kennis op het gebied van ondernemen.
Wat ons bindt is dat we allen gebaat zijn bij het (bijspijkeren) van onze kennis van ondernemen, en de voordelen van een netwerk van mensen die elkaar versterken en coachen.

Een bijeenkomst bestaat uit:
Deel 1: Een interactieve oefening om kennis en informatie uit te wisselen voor leden van collectief

Deel 2: Een workshop, open voor iedereen (afhankelijk van het onderwerp max 1,5 uur)

De workshop wordt verzorgd door een professional (liefst uit Noord), die aansluit op de behoeften en vragen van de leden van het collectief. Dit gedeelte van de avond is ook toegankelijk voor niet leden.

De eerste bijeenkomst zijn we geïnspireerd door het verhaal van Satcha Maduro, winnares van de Freelancer Of The Year Award in de categorie kleurrijk. In de tweede bijeenkomst hebben we met Eva Kaldenbach gewerkt aan ons onderscheidende verhaal als ondernemer/actieve buurtbewoner. In de derde bijeenkomst hebben we met Stella Meulenbelt het Business Model Canvas doorgenomen, een eenvoudige manier om je (business)plan te maken. De vierde bijeenkomst ging over netwerken, en daarin hebben we onder leiding van Nathalie van Loon van De Campagnewinkel onze netwerk vaardigheden geoefend en ons netwerk actief gemaakt door elkaar actief ons eigen netwerk aan te bieden. Op 13 september was er een speciale editie in samenwerking met VEBAN, de ondernemersvereniging van Amsterdam Noord, en Whello. Zij verzorgden een workshop over online marketing op twee locaties: de Roze Tanker en de Gele Pomp. Na afloop werd er geborreld bij Pompet.

Donderdag 25 oktober ben je welkom voor de 6e editie van het Ondernemerscollectief, met deze keer een workshop over het zakelijk gebruik van Facebook en Google Analytics, ofwel: online slim zijn!

Inloop 18.30
Aanvang Ondernemerscollectief 19.00 uur
Workshop start om 20.00 uur tot max 21.30 uur
Locatie: Gele Pomp

De workshop wordt verzorgd door Nasser al Kamouchi van Whello, met ditmaal een ‘hands-on’ workshop, dus neem je laptop en benodigde wachtwoorden mee voor een optimale toepasbaarheid van het geleerde. Geen laptop? Dan kun je natuurlijk met iemand anders meekijken.

Wat we gaan doen:
Workshop Facebook – Google Analytics
Facebook is het grootste sociale netwerk van Nederland. Met ruim 11 miljoen account hét platform voor ondernemers om hun producten en diensten te promoten. Google Analytics is daarentegen het meest gebruikte gereedschap voor de analyse van websitebezoekers. Doel van de workshop is om beide tools onder de knie te krijgen zodat je het maximale haalt uit je online acties. 

Facebook
• Hoe je je bereik kunt vergroten
• Hoe je het Facebook algoritme kunt verslaan
• Welke soort berichten veel interactie geven!
• Hoe je fans kan omzetten naar betalende klanten
• Hoe je een goede advertentie campagne maakt
Google Analytics
• Je leert in duidelijke taal wat Google Analytics écht te bieden heeft.
• Je leert de data uit Google Analytics op de juiste manier te interpreteren.
• Alle aspecten die jij nodig hebt om Google Analytics succesvol in te zetten komen aan bod

Spreekt het bovenstaande je aan en wil je deelnemen en/of je aansluiten bij het collectief?
Mail dan je naam en achtergrond informatie over wat je doet en waarom je wilt deelnemen naar goedidee@noorderpark.nl.

MEER INFORMATIE OVER HET ONDERNEMERSCOLLECTIEF:

Dit ‘collectief zijn’ is gebaseerd op de volgende geïnventariseerde behoeften:
– Deel uitmaken van een inspirerende omgeving
– Praktisch toe te passen input, te koppelen aan bestaande situaties
– Ik wil betrokken zijn bij wie er wordt benaderd, of welk onderwerp er wordt behandeld
– Maandelijkse bijeenkomst waarbij je het gevoel hebt ‘wat hier wordt besproken is waardevol’
– Elkaar coachen door maandelijks todo-lists met elkaar te checken
– Persoonlijke sfeer, huiskamergevoel
– Leuk om kennis te delen, door te geven
– Behoefte om ideeën te bespreken en om raad te vragen

De leervragen die tot nu toe zijn geformuleerd staan hier onder:

1. Ik wil adviseur kunnen zijn voor mensen die een Bijstandsuitkering hebben of een WIA wat betreft ondernemen.
2. Een soort stappenplan dat ik kan doorlopen met iemand om tot een (ondernemers)plan te komen
3. Mijn eigen zakelijkheid ontwikkelen
4. Marketing tools – de laatste ontwikkelingen op social media, Pinterest bijvoorbeeld
5. Ik wil iets leren over rechten, en hoe om te gaan met conflicten
6. Copywriting, tone of voice
7. Ik wil leren netwerken
8. Kennis over het bereiken van doelgroepen, hoe bereik je mensen
9. Leren hoe je als ondernemer authentiek en onderscheidend kunt zijn
10. Time management
11. Projectmanagement
12. Leren omgaan met een omgeving die verwacht dat je alles gratis doet

Voorlopig programma:
April – Ondernemen vanuit Bijstand/WIA – bepalen met welk project/welke onderneming je aan de slag gaat. Workshop wordt verzorgd door Debby Forster van de afdeling Ondernemend Participeren van de Gemeente Amsterdam.
Mei – Authentiek en onderscheidend zijn als ondernemer: jouw verhaal. Workshop wordt verzorgd door Eva Kaldenbach van de Verhalenmakerij.
Juni – Ondernemersplan/projectplan maken – Workshop wordt verzorgd door Stella Meulenbelt van Work in Light.
Juli – Netwerken – hoe bereik ik mijn doelgroep. Workshop wordt verzorgd door Nathalie van Loon van WNKL en de Campagnewinkel.

September – Marketing Tools – social media
Oktober – Geldzaken
November – Time- en projectmanagement, planning

De ontwikkeling van dit programma wordt mogelijk gemaakt door EFRO gelden.
De foto’s van de VEBAN borrel zijn van Ebbes Fotografie.